Základní škola Merklín,
okres Plzeň-jih
Školní 249
334 52 Merklín u Přeštic
tel.: +420 734 768 590
email: info@zsmerklin.cz
IČO: 70970777
V školním roce 2011/2012 a 2012/2013 jsme uvítali možnost využití individualizace ve výuce. V hodinách angličtiny jsme, spolu s kolegyní, mohly pracovat s méně početnými skupinami žáků. K této práci se můžeme vyjadřovat pouze pozitivně a shrnuly jsme ji do několika hlavních bodů:
Další pozitivním rysem byl i samotný fakt spolupráce s kolegyní, kdy jsme v rámci koordinace obou skupin, které byly dělené, spolu konzultovaly naše přípravy i výstupy z hodin. Vzájemně jsme si doplňovaly zásobník svých her a aktivit, které jedna z nás našla v literatuře či jiném zdroji. Hodnotíme tuto práci v rámci individualizace jako velmi pozitivní a přínosnou.
Bc. Helena Sýkorová, učitelka AJ.
Individualizace výuky probíhala v předmětu Český jazyk dva roky od šk. roku 2011/12 ve dvou třídách: v 5. ročníku (26 žáků, z toho do hodin EU-OPKV zařazeno 13 dětí) a v 8. roč. (16 žáků / do hodin EU-OPVK zařazeno 9 žáků). Klíčem při výběru byly především dobré studijní předpoklady daných žáků.
Nejvýraznější výhody individualizace (projevily se především u mladších žáků (5. a 6. roč.)):
Hodiny byly využívány k prezentaci referátů z individuální četby žáků, žáci vedeni ke kultivované formulaci vlastních dojmů z četby díla, navazovaly krátké diskuse se spolužáky, hodnocení a sebehodnocení.
Žáci 8. a 9. roč. častěji využívali základy studijního čtení – vyhledání klíčových slov, formulace hlavních myšlenek textu, tvorba otázek, výpisky či výtah, popř. prezentace. Více prostoru také k metodám srovnávacím (týž námět v literárním, filmovém, popř. divadelním zpracování). Dostatečný prostor věnován interpretaci smyslu lit. díla podle probíraných žánrů, analýze čtených textů. Nejen žákům 9. roč. měly hodiny posloužit k systematizaci odborných pojmů, k rozšiřování všeobecného kulturního přehledu.
Vstupní a výstupní testy napsány s žáky 8., resp. 9. roč. Výsledky odpovídají kvalitě třídy – průměrní žáci i mezi budoucími studenty.
Pozn. slabší výsledek závěrečného testování nepochybně ovlivněn velmi nízkou motivací žáků 9. roč. přijatých již na SŠ (testování proběhlo 13. 6. 2013). Možnost využití individualizace vidím jako velké plus při výuce Čj v kterémkoli ročníku.
Zpracovala Mgr. Alena Vozárová
Projekty